Producenci
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się

Brać kreatynę przed czy po treningu? Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Dlaczego?

Kreatyna jest bardzo popularna wśród osób uprawiających sport, ale jej suplementacja jest ciągle tematem, który w środowisku sportowym wzbudza niemało kontrowersji. Powstało na jej temat wiele mitów. Zwykle przez to, że ktoś słyszał, jak ktoś inny powiedział, że komuś coś się wydawało. Powtarzanie niesprawdzonych, zasłyszanych historii mocno zaszkodziło jej sławie. Co o niej wiadomo? Kiedy przyjmować kreatynę – przed czy po treningu? Czy stosowanie jej o różnych porach wpływa na jej działanie? Jeśli się nad tym zastanawiasz, dobrze trafiłeś!

Jak to jest z tą kreatyną? Kiedy brać kreatynę – przed czy po treningu?

Jej stosowanie przynosi wyraźne efekty, takie jak: rozrost masy mięśniowej, zwiększenie wydolności organizmu i odporności na zmęczenie. Nic, więc dziwnego, że cieszy się taką popularnością.

Kiedy suplementować kreatynę?

Stosuj ją, jeśli Twoim celem jest rozbudowa masy mięśniowej. Działanie kreatyny wpływa korzystnie na Twoją wytrzymałość, co w perspektywie zapewnia dłuższe treningi. A dłuższe treningi równają się szybszemu przyrostowi mięśni.

Istnieją dwie „szkoły” suplementacji kreatyną. Ich „uczniowie” będą Cię przekonywać do słuszności własnych teorii. Kto ma rację? Kreatyna przed czy po treningu?

Przed treningiem

Głównym zadaniem kreatyny jest poprawa odnawiania cząsteczek ATP, będących uniwersalnym nośnikiem energii w organizmie. Z tego powodu często spotkasz się z opinią, że powinieneś ją brać przed treningiem, bo podczas niego kurczą się Twoje zapasy ATP. Jednak musisz wiedzieć, że działanie kreatyny nie jest natychmiastowe. Wykazuje ona działanie długofalowe. Więc zamiast pory przyjmowania, powinieneś bardziej zwrócić uwagę na to, z czym ją przyjmujesz. Łatwiejsze przyswajanie kreatyny następuje, gdy towarzyszą jej węglowodany w postaci posiłku lub shake’u. Umożliwiają one szybki transport substancji do mięśni.

Po treningu

Obecnie popularny jest trend na branie kreatyny po treningu. Dlaczego? Kilka lat temu naukowcy przeprowadzili badanie na sportowcach trenujących od co najmniej roku. Podzielili ich na dwie grupy. Jednej grupie kazali przyjmować ją przed treningiem, a drugiej – po. We wnioskach wykazali, że jej działanie przynosi lepsze rezultaty, jeśli przyjmowana jest po treningu. Jednak wyniki tych badań nie są w pełni jednoznaczne, ale wieść zdążyła się bardzo szybko roznieść.

Mimo że warto czasem posłuchać doniesień ze świata nauki, to decyzja powinna należeć do Ciebie. W końcu to Twoje ciało i tylko Ty możesz stwierdzić, jaki sposób suplementacji lepiej działa w Twoim przypadku.

Jedno jest tylko pewne – kreatyna działa. Przy tym wniosku, pytanie – kiedy ją suplementować nieco traci znaczenie, nie sądzisz?

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl